Saturday, September 22, 2012

GMUKM panas hati hanya sebab STICKER?


Assalamualaikum dan salam 1 ASPIRASI UKM. Tanggal 22/9/2012 ini, semakin rancak sesi MELOBI diri untuk memenangi kerusi yang dipertandingkan. ASPIRASI menyahut penuh seruan untuk berkempen dan di dalam berkempen, perlu ada tatasusila dan tatatertib yang perlu kita sebagai umat Islam patuhi. Pelbagai ragam yang dilakukan oleh Gabungan Mahasiswa demi memenangi kerusi yang dipertandingkan. Antara teknik yang paling gemar dilakukan oleh GABUNGAN MAHASIWA adalah dengan menggunakan "video camera" dan juga "camera DSLR". Malah, teknik keji ini akan ditambah dengan memanipulasikan gambar dan juga video. 







Pihak ASPIRASI tidak pernah sama sekali menghalang untuk mereka mengambil gambar mahupun video tetapi ianya perlulah diceritakan dengan betul dan sumber yang sahih. Pihak ASPIRASI sendiri berasa hairan kerana mereka sanggup untuk menggunakan Agama demi perjuangan mereka. Agama seolah-olah menjadi barang permainan dan perkara yang dibuat oleh mereka sahajalah yang betul. Perlu kita fahami bahawa sebagai seorang manusia biasa, kita akan sentiasa membuat kesilapan dan perlu kita perbaiki kesilapan-kesilapan tersebut. 

Sifat keanak-anakan pihak GMUKM terserlah apabila sticker yang ditampalkan di bilik salah seorang penghuni kolej telah dikoyakkan dengan begitu tragis. Sewajarnya perkara seperti ini tidak berlaku kerana pihak ASPIRASI menghormati dan memahami keadaan yang sama di GMUKM. 


Ternyata, tahap kematangan berpolitik GMUKM masih di tahap yang rendah. Semoga kita sentiasa bersama untuk memperbaiki pihak masing-masing. Sekian, terima kasih. 

KEBAJIKAN MAHASISWA, PERJUANGAN KAMI!




Read More

Tuesday, September 18, 2012

Selamat ulang tahun ke-79 ATM!


Assalamualaikum dan salam 1 ASPIRASI. Selamat ulang tahun ke-79 ATM! Terima kasih para pejuang kerana menjaga keselamatan kami. Dengan adanya pejuang seperti anda, tidur, makan, kerja dan pelabagai lagi aktiviti dapat dapat kami lakukan tanpa rasa risau.


Sekian terima kasih. 

Read More

Sunday, September 16, 2012

Suara Siswa Merdeka tidak berintelektual?


Assalamualaikum dan salam 1 ASPIRASI. Sejak kebelakangan ini, Gabungan Mahasiswa seperti tidak tahan panas akibat terkena panahan daripada ASPIRASI. Mereka semakin tertekan sehingga memfitnah bahawa program yang dilaksanakan oleh ASPIRASI, iaitu Suara Siswa Merdeka merupakan suatu program yang banyak berdemonstrasi dan tidak berintelektual. ASPIRASI sentiasa mengambil pendekatan "duduk semeja berbicang". Tidak pernah langsung terlintas dalam fikiran ASPIRASI akan membuat demonstrasi yang haram dan akan membuatkan kerosakan harta benda. 

Bagaimana caranya ASPIRASI meminta pendapat mahasiswa/i? Semalam, mereka telah pun mengadakan Suara Siswa Merdeka untuk mendapat pendapat dan kehendak mahasiswa/i sendiri untuk disampaikan kepada pihak atasan. Pelbagai acara juga diadakan untuk merapatkan hubungan antara pemimpin mahasiwa dan mahasiswa/i khasnya. 







Teruskan usaha ASPIRASI! Kebajikan pelajar, perjuangan kami! 

Sekian, terima kasih. 

Read More

GMUKM, satu PENIPUAN!



Assalamualaikum dan Salam 1 Aspirasi kepada semua.
Pertama sekali, kami di pihak SEKRETARIAT ASPIRASI UKM ingin mengucapkan SELAMAT HARI MALAYSIA yang Ke-49: Rakyat Sejahtera. Hari Malaysia merupakan penggabungan antara Borneo Utara (Sabah), Sarawak, Semenanjung Malaysia, serta Singapura pada 16 September 1963, namun dua tahun kemudian Singapura telah terkeluar dari gagasan Malaysia atas sebab-sebab tertentu.

Clik sini (Hari Malaysia!)


Namun, tidak semua GABUNGAN adalah bagus.
Terkini, Gabungan Mahasiswa UKM (GMUKM) masih tidak serik dan masih lagi berfantasi dengan angan-angan yang tak tercapai dek logik akal dan tampuk pemerintahan yang SEWAJARNYA GUGUR pada Jun tahun ini. Namun, mereka masih menggunakan NAMA dan JAWATAN mereka sebagai PMUKM sesi lepas sehingga ke hari ini. Hal ini secara tidak langsung, akan mengelirukan mahasiswa/i Tahun 1 khasnya dan sudah pasti soal ini akan menyerlahkan lagi sifat TERDESAK UNTUK MERAIH KUASA dalam kalangan GMUKM ini.



  
Mereka sepatutnya meletakkan “Mantan Perwakilan” atau setidaknya “Barisan Kepimpinan Sesi 2010/2011”. Usah malu untuk mengakui andai anda betul berjasa. Mungkin belum puas untuk membuktikan jasa, barangkali.

Maka, kami menyeru agar semua mahasiswa cakna dan USAH TERTIPU lagi dengan PEMBOHONGAN NYATA seperti ini dan buktikan bahawa, ASPIRASI mampu melahirkan Kepimpinan yang Lebih Baik, bukan sekadar “artis facebook” semata-mata. Undilah ASPIRASI pada Pilihanraya Kampus sesi kali ini.

Tolak Penipuan, Tolak Publisiti Murahan

Anda nilaikan!

Sekian, terima kasih. 


ASALKAN BUKAN GABUNGAN MAHASISWA!
(A.B.ANG)



Read More

Selamat Hari Malaysia dari Sekretariat ASPIRASI!


Assalamualaikum dan salam 1 ASPIRASI. Hari ini, merupakan antara hari paling bersejarah dalam tarikh kalendar Malaysia di mana pada tarikh ini, Malaysia menyambut hari Malaysia iaitu hari di mana Malaysia mula terbentuk. Ulang tahun yang ke-49 ini, banyak mengajar kita untuk mengenali dengan lebih dekat tentang sejarah Malaysia ini dicipta dengan keringat para pejuang dan hasil titik peluh nenek moyang kita. 

Bukan mudah untuk kita membina masyarakat Malaysia tanpa ada pemimpin-pemimpin yang bijaksana dan arif tentang pembangunan Malaysia; cara dan bagaimana mahu membangunkan sesebuah negara. Generasi Y pada hari ini, sewajarnya bersyukur dan menikmati kebebasan yang ada pada hari ini sebagai sebuah kejayaan kerana tidak mudah untuk kita kecapi nikmat sebegini rupa. 


TETAPI, sayang seribu kali sayang. Di Malaysia, sentiasa ada pihak-pihak yang gagal memanfaatkan akal fikiran mereka dan sentiasa mencipta huru-hara di sana sini demi menjayakan ideologi politik masing-masing. ASPIRASI sentiasa menggunakan pendekatan demokrasi dan "duduk semeja berbincang" berbanding Gabungan Mahasiswa yang sentiasa ingin menentang pihak pentadbiran universiti. ASPIRASI percaya, mahasiswa kini, tahu menilai sendiri. 


Kekecohan sentiasa dicipta. Fitnah sentiasa ditaburkan. Huru-hara di sana sini. ASPIRASI menentang keras tindakan-tindakan yang menjatuhkan nama baik UKM. 


Perlu kita ingat, Malaysia pada hari ini bukannya jatuh daripada langit. Malaysia pada hari ini, bukannya tercipta dengan sendirinya. Malaysia pada hari ini tercipta hasil kebijaksaan para pemimpin terdahulu dan hasil titik peluh para pejuang datuk nenek moyang kita. Kita sewajarnya merafakkan kesyukuran dan kita wajib mengekalkan keamanan yang sedia ada demi masa hadapan cucu cicit kita agar kita dapat meninggalkan Malaysia yang harmoni, bebas dan sejahtera. 

Selamat hari Malaysia :) 

Sekian, terima kasih. 





Read More

BERITA TERKINI : Di mana Islam dalam GM?


Assalamualaikum dan salam 1 ASPIRASI Universiti Kebangsaan Malaysia. 


Di manakah tahap intelektual Gabungan Mahasiswa? Anda melihat, anda nilaikan. Sekadar renungan bersama. Sekian, terima kasih. 




Read More

Friday, September 14, 2012

Isu TNC HEPA UKM, usah dilupakan!


Assalamualaikum dan salam 1 ASPIRASI UKM. "Usah kita lupa". Itulah sewajarnya ayat yang perlu kita ingat tentang isu TNC HEPA UKM yang giat dipaparkan dalam laman sesawang pembangkang HarakahDaily. Di pihak ASPIRASI, kami tidak menyokong MEDIUM yang digunakan oleh GMUKM yang menggunakan laman sesawang HarakahDaily. Sewajarnya GMUKM mengambil inisiatif untuk bertemu secara bersemuka dan berbincang tentang permasalahan ini. Penglibatan pihak ketiga dalam isu dalaman universiti hanya akan membuatkan isu ini menjadi semakin besar dan mengakibatkan nama baik UKM sendiri tercemar pada pandangan pihak luar. Universiti Kebangsaan Malaysia yang menjadi tumpuan golongan-golongan profesional dan pemikir kini sudah semakin rancak dilabel sebagai universiti yang mempunyai masalah. 

Isunya tidak besar. Hanya melibatkan dalaman universiti tetapi dengan tindakan yang diambil oleh GMUKM dengan menggunakan medium pro pembangkang sekaligus menutup 1001 kebaikan yang telah dibuat oleh ayahanda TNC HEPA UKM sendiri. TNC HEPA UKM yang banyak berjasa kepada UKM dengan mendekati mahasiswa melalui caranya tersendiri akhirnya dikecam oleh GMUKM tanpa sebarang fakta mahupun peraturan. Ini adalah repons yang dikeluarkan oleh TNC HEPA UKM sendiri tentang isu ini : 

"Sedikit terkilan pagi ini apabila usaha memberikan yang terbaik untuk MPP sedikit tercemar dengan artikel "Minggu Mesra Pelajar UKM tercemar" yang tersebar luas. Seolah-olah semua kebaikan semasa majlis pendaftaran semalam terpadam begitu sahaja.

Terpanggil untuk menjelaskan tetapi siang tadi mengambil pendekatan memujuk diri dengan mengatakan "Saya berpuasa".. Alhamdulillah.


Sekadar menjelaskan, bagi saya artikel berkenaan berniat tidak baik yang ingin mencemarkan nama UKM yang disertakan dengan klip gambar yang sengaja dipilih bagi menampakkan seolah-olah saya sedang marah. Ditambah pula dengan posting yang juga bagi saya berniat jahat "TNCHEPA VS PMUKM". 


Ketika itu saya menjelaskan kepada seorang MANTAN MPP kedudukan MPP kini. I have nothing against PMUKM kerana PMUKM tiada dalam akta. Tetapi tempoh MPP yang dilantik yang telah tamat pada hujung bulan Jun lepas. Ini dipersetujui bersama menerusi perbincangan antara saya, mantan presiden MPP dan Naib Canselor sendiri dan jelas didalam surat penyambungan tempoh. Juga dipersetujui dalam perbincangan dengan semua MPP di Bilik Majlis. Makanya saya rasa tak wajar masih menggunakan nama MPP atau apa jua nama jawatan dalam MPP apatah lagi kalau statusnya "KONVOKESYEN / TAMAT PENGAJIAN" - bermakna status sebagai pelajar juga telah tamat. 


Wallahu'alam. Apapun ini bukan kali pertama penjelasan saya diputarbelitkan. Saya juga telah menulis kepada laman yang menyiarkan artikel tersebut bahwa terdapat maklumat yang tidak betul. Bagi saya yang penting sekarang bagaimana hendak memastikan kebajikan pelajar UKM terjaga dan ini amanah yang saya pikul sebagai TNC HEPA. Semoga Allah memberi kekuatan kepada saya...


♥ UKM"





Gambar di atas merupakan gambar yang dipaparkan di laman sesawang pro pembangkang yang diputar belitkan oleh penceritaan sendiri GMUKM. Jasa yang telah dicurahkan oleh ayahanda TNC HEPA UKM terus dilupakan oleh GMUKM membuatkan mahasiswa kurang senang dengan tindakan pemimpin tertinggi GMUKM yang semakin melampaui batas. 



Poster di atas dibuat oleh salah seorang mahasiswa UKM yang tahu dan faham erti dan penat lelah sebagai seorang pemimpin lebih-lebih lagi pemimpin di sesebuah universiti. Kami berterima kasih kepada Prof kerana memerah keringat demi UKM tercinta. Jasamu tidak dapat kami balas. 

TERIMA KASIH TNC HEPA UKM! 

Read More

Kami sayangkan GM (Gabungan Mahasiswa)!


Assalamualaikum dan salam 1 ASPIRASI UKM. "Kami pilih keamanan". Itulah jawapan rata-rata mahasiswa apabila ditanya tentang politik kampus. Mereka tidak menjawab untuk memilih mana-mana pihak tetapi mereka pilih keamanan. Keamanan ketika belajar, keamanan untuk terus hidup di bumi UKM tercinta tanpa huru-hara dan demonstrasi haram yang tidak diluluskan. 

Keamanan adalah untuk semua TETAPI, bagi mereka yang betul-betul tahu tentang nilai dan erti keamanan sahaja dapat menilai sejauh mana definisi keamanan itu sewajarnya diletakkan. ASPIRASI yang sentiasa mendukung misi dan visi universiti, sentiasa mesra kepada pihak pentadbiran dan dipercayai untuk menjulang nama UKM secara lebih sopan dan beradab. Saya sayangkan GM! 



Bersama kita tunjukkan rasa sayang yang tidak berbelah bahagi ini, dengan membuat "profile picture" di facebook agar seluruh mahasiswa UKM tahu tentang betapa kita cintakan keAMANan! Mari bersama ASPIRASI dalam mewujudkan gelombang keamanan sejagat di bumi ilmu iaitu UKM ini. 


Sekian, terima kasih. 



Read More

MAHASISWA bijak, tahu hak memilih!


Assalamulaikum dan salam 1 ASPIRASI UKM. Setelah sekian lama gendang PRK (Pilihan Raya Kampus) tidak bergema, sekali lagi, Universiti Kebanggaan Malaysia menjadi tumpuan pihak mahasiswa malah pihak pihak luar dengan penanda aras bahawa 25 September 2012 ini merupakan hari pengundian bermula. Maka bermulalah suatu lagi episod hitam yang akan dipersembahkan dengan episod berdemonstrasi dan pergaduhan-pergaduhan yang tidak kita ingini. 

"Flyers-flyers" mula diedarkan di merata-rata tempat walaupun waktu berkempen belum pun bermula. Gabungan Mahasiswa mula menampal poster di merata-rata tempat dan juga "flyers" mula diedarkan di kolej-kolej tertentu walaupun mengetahui perkara seperti itu adalah salah sama sekali di sisi undang-undang. "Flyers" dengan tajuk, "Jom Kenali GMUKM" mula tersebar luas tanpa mengikut peraturan yang telah ditetapkan oleh pihak universiti dan kolej-kolej kediaman. 

Kesalahan pertama adalah waktu berkempen belum pun bermula. Kesalahan kedua ialah cop kolej kediaman tidak diminta malah apabila diperiksa di setiap "flyers" yang diedarkan, tidak ada sebarang cop walaupun satu "flyer" yang diedarkan. 




Kami di pihak ASPIRASI, sentiasa hormat dan patuh kepada arahan yang telah ditetapkan oleh universiti kerana kami dan percaya bahawa setiap peraturan yang telah ditetapkan itu pastinya adalah untuk kebaikan mahasiswa itu sendiri. Jadi, pilihan ada di tangan mahasiswa. Mahasiswa kini sudah bijak dengan mainan politik yang digendangkan Gabungan Mahasiswa malah dapat membezakan yang mana satu kaca, mana satu permata. Sekian terima kasih. 

KEBAJIKAN MAHASISWA, PERJUANGAN KAMI!

Read More

Entri Hit Tertinggi

ASPIRASI UKM. Powered by Blogger.