Photobucket

Sunday, January 29, 2012

Autonomi : Caknakah ANDA?

                                        UKM dan 4 lagi IPTA iaitu UM, UPM. USM dan UTM diberi kuasa autonomi bagi mewujudkan universiti yang berinovasi dan lebig berdaya saing.

IPTA ini diberi kuasa dalam empat bidang :

  1. Urus tadbir
  2. Kewangan
  3. Sumber manusia
  4. Pengurusan akademik serta pengambilan pelajar mulai September ini

Info Autonomi Universiti :

  1. Bermaksud penurunan kuasa membuat keputusan daripada agensi pusat dan kementerian kepada pihak universiti
  2. Merupakan prasyarat penting untuk mewujudkan persekitaran kampus yang dinamik melalui pengurusan institusi pengajian tinggi awam yang lebih berdaya saing
  3. Berteraskan integriti dan akauntabiliti yang tinggi dan perlu dipatuhi oleh pihak pentabiran universiti
  4. Keputusan kemasukan pelajar diurus oleh universiti berkenaan dan tidak lagi menerusi Unit Pengambilan Universiti

* sumber : Kementerian Pengajian Tinggi 



Keputusan yang diumumkan oleh Menteri Pengajian Tinggi Malaysia, Datuk Seri Khalid Nordin ini dalam memberi kuasa autonomi kepada LIMA buah universiti di Malaysia, iaitu Universiti Malaya (UM), Universiti Sains Malaysia (USM), Universiti Putra Malaysia (UPM), Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA (UKM) mendapat pelbagai reaksi dan pandangan daripada masyarakat. Ada yang berpendapat keputusan sedemikian perlu diambil sejak lama dahulu sebagaimana yang berlaku di kebanyakkan universiti di BARAT. Mereka berpendapat kebebasan menguruskan pentadbiran universiti tidak perlu dicampur tangan oleh pihak kerajaan kerna ia hanya akan MEMBEBANKAN sesetangah pihak. Namun, adakah benar CAMPUR TANGAN kerajaan membebankan atau membantu pihak universiti? 




Sebagaimana yang diketahui kemasukan pelajar ke universiti adalah berdasarkan sistem Unit Pengambilan Universiti (UPU). Pelajar lepasan sekolah menengah atau matriks diminta mengisi borang secara online sebelum melangkah ke universiti. Sistem yang telah dibangunkan sejak beberapa tahun yang lalu sebenarnya telah MEMUDAHKAN dan MENYEIMBANGKAN bilangan pelajar yang masuk ke sesebuah universiti. Tetapi, setelah kuasa autonomi diberikan kepada LIMA buah universiti ini, mereka BERHAK SEPENUHnya dalam sesi kemasukan pelajar ke universiti masing-masing walaupun sistem UPU masih dikekalkan. Maka, adakah keseimbangan tersebut akan berkekalan? Malah, ada yang menjangkakan yang pihak universiti berkemungkinan akan melebihkan bilangan pelajar luar negara demi meraih KEUNTUNGAN. Bagaimanakah pula nasib pelajar tempatan? Masih ada tempatkah mereka di universiti tersebut?



Kuasa autonomi yang diberikan kepada pihak universiti menyebabkan penurunan KUASA dalam membuat keputusan daripada agensi pusat dan kementerian kepada pihak universiti. Pihak universiti juga perlu mewujudkan suasana kampus yang DINAMIK dan lebih BERDAYA SAING dalam mematuhi prasyarat yang telah ditetapkan. Kenyataan yang dikeluarkan oleh Nik Nazmi bin Nik Ahmad yang mengatakan pemberian autonomi ini tidak BERMAKNA seandainya AUKU masih belum dipinda dan terus mencengkam mahasiswa hanya akan membuat mahasiswa lebih GANAS dalam berpolitik dan berDEMONSTRASI JALANAN. Sedangkan sebagai MAHASISWA yang bijak, bilamana AUKU dipinda persekitaran kampus yang aman perlu dikekalkan demi menjamin kebebasan akademik. Autonomi RELEVAN jika PENINGKATAN dapat dilakukan. MAHASISWA menjadi PENENTU segalanya.



sekian,


 Teguh, Setia, Bersatu !

0 comments:

Entri Hit Tertinggi

ASPIRASI UKM. Powered by Blogger.