Monday, October 10, 2011

Mohd Kamal Ali itu Saudaraku..begitu jua Mohammad Abdullah..KITA SEMUA BERSAUDARA

Nukilan : Abdul Muein Abadi, MPP ASPIRASI.


Assalamualaikum w.b.t.
1. Sedang saya sibuk menyediakan rancangan penyelidikan di utara tanah air, hati saya terdetik untuk memberi sedikit pandangan berkenaan situasi semasa politik kampus di UKM. Tulisan daripada Selama, Perak ini merupakan sedikit Teguran untuk direnungi kita semua bersama..sama ada buat para penyokong Aspirasi, mahupun juga para pendokong GMUKM..meski penulis bukan malaikat, hanya merupakan insan biasa yg tidak lepas drpd kesilapan..dan sebahagian komen2 di FB turut dipetik untuk kita sama2 menginsafi dosa2 diri kita terhadap saudara seagama..

2. Sejak beberapa hari yg lalu, arena politik kampus UKM digegarkan kembali dengan senario yg dilihat sebagai pertembungan antara pihak GMUKM dengan ASPIRASI..dalam arena FB.
Ianya bermula apabila Presiden ASPIRASI, saudara Mohd Kamal Ali mengeluarkan kenyataan di FB berkenaan taraf Ahli-ahli Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) yg sudah pun tamat tempoh perkhidmatan sebagaimana yg beliau rujuk drpd sumber Perlembagaan UKM.

Situasi bagaimanapun menjadi tegang berikutan komen2 saudara2 seagama kita sendiri berikutan status beliau yg berbunyi :

Makluman: Semua MPPUKM yang telah bergraduasi, tamat pengajian atau ulang pengajian dan gantung pengajian tidak lagi bergelar MPPUKM.7 orang MPPUKM yg telah tamat iaitu: Muein Abadi, Aida Rahayu, Arif Misrol, Zaim Juwaidi, Abdul Musyrif , Nor Amalina Sazali, dan Nurul Mardhiah Kamaruddin shubungan dgn itu mereka2 ini tidak boleh lagi menjalankan sebarang tugas atas nama PMUKM @MPPUKM. Jika ada penyalahgunaan sila laporkan.

beliau sendiri kemudiannya memberi penjelasan,

"xmenjadi masalah jika menjadi tulang belakang yg menolong. namun jika digunakn utk meraih sokongan, simpati atau lain-lain ia sudah jadi penyelewengan. mpp diatas tidak boleh menjadi jurucakap, wakil atau suara PMUKM MPPUKM lagi.


3. Tujuan utama penulisan saya disini bukan untuk semata2 membela saudara saya, iaitu Mohd Kamal Ali..sebaliknya ialah untuk MENEGUR sikap kita yg kelihatan agak sukar berlapang dada, mungkin bersangka buruk, dan memaki hamun saudara2 kita dgn gelaran2 yg tidak elok mengguris hati, menyemarak kebencian (Demi Allah, diri sy sendiri tidak terlepas drpd dosa-dosa ini, kepada Allah sy bertaubat dan kepada saudara2 yg pernah menjadi "mangsa" sy, sekali lg saya memohon maaf)

Antara komen2 yg dibuat oleh sahabat2 dan saudara2 kita yg menimbulkan perasaan terkilan sebagai seorang muslim..

"paham peraturan itu ini, tp kerja xreti nak buat kerja. sekadar nak pangkat je pun xgune gak."

"sembanag kt alam maya ni kencang la sangat...face to face kecut... ciss..."

"bukan mcm sesetgh pihak yg bcakap kencang, tp, tindkn habuk pun x dak.."

".sy mmg suka provok"


secara peribadinya, komen yg paling terkesan bg saya ialah daripada "Kemas Keming" :


"Mohd Kamal Ali dah mula mnyalak biasalah, dah dapat arahan drp 'tangan ghaib' suh mnyalak..hahaha.. amacam meeting?? Angguk2 Geleng2.. hanya menurut perintah!!! haha..."

"hnya berani dgn perempuan sahajakah En Mohd Kamal Ali?? Dgn kami taknak jumpa?? tertunggu2 gak bila ASPIRASI nak buat diskusi kalau berani sgt. dasar penakut.. sia2 jadi lelaki."

"mungkin subuh hari tu 'gelap' sgt kot smpi x nmpk kamal."

"dia dapat info dr tangan ghaib.. baru pas 'meeting' tu yg myalak tu :D

juga komen2 kasar yg lain seperti

"jangan la jadi orang bodoh, ada jawatan kat PMUKM tapi x buat pun,sibuk je ganggu kerja orang,kerja dia x buat, kerja orang bising. apa barang bro??" (komen drpd seorang wanita)

4. Sikap emosional sebegini amatlah saya fahami kerana dalam politik, fikrah yang dipilih diyakini sebagai yg paling benar lalu pihak yg lain dilihat sbg musuh..apatah lagi apabila menerima ujian dan tekanan yg hebat dlm memperjuangkan Islam di perbukitan ilmu di UKM ini..namun sedarlah sahabat2..kita semua TETAP bersaudara..

Mohd Kamal Ali kemudiannya telah bersetuju utk bertemu dn berbincang dgn dua org siswi yg ingin mendapatkn penerangan drpd beliau sendiri berhubung dgn status beliau terbabit di Bilik PMUKM namun telah berlaku sedikit kekecohan yg melibatkan seorang lagi saudara kita, Mohammad Abdullah yg kemudiannya membawa kepada laporan polis dibuat.

Maka timbullah komen2 yg mengguris cukup hati saya dan juga kita semua seperti :

"Hidup OKU"

"OKU the best"

"i think it served you right. go on with your stupidity and you deserved it. don't blame anybody. -tq-"

Sahabat2 sekalian, Mohd Kamal Ali ialah saudara kita..dan Mohammad Abdullah juga ialah saudara kita..saya kenal saudara Mohammad..beliau seorang yg tegas..tegas demi agama.. kita sebagai mahasiswa muslim yg matang perlu berhati2 dlm setiap langkah kita menerusi jalan hikmah (bijaksana).

Saudara Mohd Kamal Ali kemudiannya membuat status berikut:

"Saya memaafkan tindakan Timbalan Presiden PMUKM saudara Abdullah Yusuf yg melakukan kekasaran ke atas saya tempoh hari. kerana itulah yg dianjurkan oleh Rasulullah S.A.W dan nasihat saya janganlah biarkan emosi menguasai diri kerana kelak ianya hanya memperlihatkan keaiban kita.


Namun tetap masih ada provokasi yg muncul drpd saudara seagama..

"saudara Mohd Kamal Ali dah pegi pusat kesihatan? ada MC letter? mudah2an sembuh luaran dan dalaman juga yer....=)

"korang dgr laa btol2 cita kamal ni..kena cekik k0t.."

"Allah.."terharu" kot.."

"status mencapap. ingat aku nak puji hahahah... please!"

"wahh...Mata Pandang Atas, Tangan Di Dada.."

"si Mohd Kamal Ali ni nak tunjuk baik, padahal terserlah keaibannya.haha. manusia yg xingat mati"

"jangan kisah sangat dengan org mcm ni.......sekurang2nya kita boleh kenal org yang berlagak baik ni."

"cukup2 la tu kawan2...takut2 lepas ni x kluar bilik plak sbb x tahan malu...kan susah gitu"

Sahabat2 GMUKM, Sahabat2 ASPIRASI..Demi Allah yg menciptakan kita drpd Nabi Adam dan Hawa, umat Nabi Muhammad S.A.W, di pentas dunia, dan sahabat2 yg berada di perbukitan ilmu UKM..sama2 lah kita menjaga lidah dan jari-jemari kita..berlapang dada..berbaik sangka..bersaing secara sihat serta berlumba-lumba lah dalam melakukan kebaikan..

Sebagaimana nasihat seorang saudara kita, Abdul Fattah Abd Hafidz,

" macam mana nak naikkan nama UKM ke, macam mana nak tingkatkan produktiviti, modal insan pelajar UKM ke, kan lebih baik.. nie asyik politik je, cuba buat sesuatu yg betul2 naikkan nama universiti. baru org pandang."

Usah kita biarkan syaitan-syaitan bergembira dgn menyemarakkan permusuhan..kerana syaitan dan nafsu itulah musuh kita..sama2 kita bersatu padu sebagaimana pesanan MPP Noraini Jumahir, pengerusi biro perpaduan & kemasyarakatan PMUKM.

Sebagaimana pesanan seorang lagi sahabat MPP ASPIRASI, Rahmad Fauzi :

Apabila engkau berbuat baik, orang lain mungkin akan berprasangka bahwa ada maksud dibalik perbuatan baik yang kau lakukan itu… Tetapi tetaplah berbuat baik! Kebaikan yang kau lakukan hari ini mungkin besok akan dilupakan orang… Tetapi teruslah berbuat baik! Apabila engkau menemukan kedamaian dan kebahagian di dalam hati, orang lain mungkin akan iri hati dan ada yg akan ...mempermainkan hatimu… Tetapi tetaplah berbahagia! Berikan yang terbaik dari apa yang kau miliki dan itu mungkin tidak akan pernah cukup… Tetapi tetaplah berikan yang terbaik!walau hati rasa dsakiti Percayalah bahwa mata اَللّهُ tertumpu pada orang-orang yang jujur dan DIA melihat ketulusan hatimu ^_^ CINTA ALLAH CINTA ABADI

Sekiranya ada terguris dgn tulisan saya ini, seribu kemaafan sy pohon daripada sahabat2 sekalian..

Kepada Allah jua kita semua kembali..



TEGUH, SETIA, BERSATU !
ABDUL MUEIN BIN ABADI
MANTAN MPP ASPIRASI FSSK TAHUN 3, 2010/2011

0 comments:

Entri Hit Tertinggi

ASPIRASI UKM. Powered by Blogger.