Photobucket

Sunday, November 27, 2011

#AUKU tidak sekat kebebasan berfikir mahasiswa

                            Petikan dari : http://sarfams.wordpress.com/


Rencana BERITA HARIAN 18 NOVEMBER 2011 muka surat 35

1. AUKU diwujudkan apabila mahasiswa universiti pada akhir 1960an tidak menumpukan sepenuh perhatian terhadap pelajaran dan lebih banyak menjadi kumpulan pendesak yang terbabit dengan aktiviti luar yakni politik nasional dan antarabangsa melalui tunjuk perasaan dan sebagainya.

2. Ramai pendidik beranggapan AUKU tidak menyekat mahasiswa berfikir dan mereka juga mempunyai hak memilih sumber ilmu dan idea politik sesuai dengan jiwa dan pemikiran mereka.

3. Mahasiswa masih dalam proses pembentukan karektor dan personaliti mereka. Ini memerlukan tahap disiplin tinggi dan berfikiran terbuka untuk menerima kepelbagaian ilmu dan pemikiran di universiti sebelum melakukan pemilihan arah tujuan kendiri mahasiswa itu selepas bergelar graduan.

4. Biarlah pada peringkat universiti, pelajar diberi ruang yang terbuka untuk menyelidiki dan meneroka ilmu yang boleh mematangkan mereka.

5. Malah Kementerian Pengajian Tinggi melalui Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara (PSPTN) juga sudah mengarahkan setiap silibus kursus di universiti dimasukkan elemen pemikiran kritis dalam usaha membentuk pemikiran kritis di kalangan mahasiswa bagi menyelesaikan pelbagai isu semasa negara dan masyarakat.

6. Bekas Ketua Pengarah Pendidikan, Tan Sri Murad Mohamed Noor, antara orang yang bertanggungjawab merangka serta melaksanakan AUKU pada 1971 pernah menjelaskan bahawa: “…terus terang saya katakan, tiada niat dalam hati kami (yang merangka AUKU) untuk mengongkong mahasiswa daripada bergerak aktif kerana kami juga asalnya daripada universiti.”

7. Pelajar juga tiada masalah memberikan buah fikiran dan mengkritik secara konstruktif yakni berasas, bukan emosi ke atas sesiapa saja sama ada pihak kerajaan, pembangkang, swasta, Kementerian Pengajian Tinggi dan pentadbiran universiti sekalipun. Tiada tindakan akan diambil keatas mereka melainkan pertuduhan dikemukakan adalah tidak berasas dan fitnah sifatnya.

8. Pensyarah tidak harus mempengaruhi dan menghasut mahasiswa supaya aktif dalam kegiatan yang bersifat politik luar. Pensyarah juga hendaklah memberi peluang kepada mahasiswa di bawah bimbingan dan jagaan mereka itu untuk mendapatkan ijazah, menjadi doktor dan profesor.

9. Mahasiswa sekarang tentu sudah selesa dan cukup dengan keperluan hidup, tetapi jangan menyimpangkan mereka daripada tujuan asal menuntut ilmu yang dituntut agama, bangsa dan negara.


Sedutan tulisan Penulis Tamu Kementerian Pengajian Tinggi, Mohd Azizuddin Mohd Sani (azizuddin@uum.edu.com.my)

0 comments:

Entri Hit Tertinggi

ASPIRASI UKM. Powered by Blogger.