Photobucket

Wednesday, December 7, 2011

Jawatankuasa pantau pindaan Seksyen 15 AUKU



PUTRAJAYA 6 Dis. - Kementerian Pengajian Tinggi akan mewujudkan satu jawatankuasa untuk membuat draf berhubung keputusan kerajaan meminda Seksyen 15 Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) 1974 bagi membenarkan mahasiswa berumur 21 tahun ke atas menyertai politik.

Menterinya, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, seperti yang ditekankan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, hanya pelajar berumur 21 tahun ke atas sahaja boleh menyertai parti politik di luar kampus.

Menurutnya, kementerian mengalu-alukan keputusan kerajaan tersebut demi kebaikan bersama dan ia juga menepati hasrat dan matlamat pendidikan yang perlu dicapai pelajar universti di dalam negara.

"Dengan perubahan tersebut, ia tidak bermakna semua fasal yang berkaitan Seksyen 15 AUKU akan diubah, kita akan meneliti secara serius dan mendalam melalui jawatankuasa yang akan ditubuhkan nanti.

"Perubahan ini juga bukan sahaja termaktub kepada institusi pengajian tinggi awam (IPTA) malah ia meliputi institusi pengajian tinggi swasta (IPTS), Institut Pendidikan Guru (IPG) dan juga politeknik,' katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Terdahulu, Mohamed Khaled merasmikan Program Latihan Graduan Industri Tinggi (HEIGIP).


sumber : UTUSAN MALAYSIA

0 comments:

Entri Hit Tertinggi

ASPIRASI UKM. Powered by Blogger.