Photobucket

Tuesday, November 1, 2011

KEM RAKAN REMAJA PATRIOTIK IKSEP 2011

 Assalamualaikum dan Salam Aspirasi. 

Pada tanggal 28 – 30 Oktober yang lalu, Institut Kajian Sejarah dan Patritisme Malaysia (IKSEP) dengan kerjasama Biro Tata Negara (BTN) dan Mimbar Permuafakatan IbuBapa Malaysia (MAPIM) telah menganjurkan KEM RAKAN REMAJA PATRIOTIK IKSEP 2011 bertempat di Bagan Lalang Beach Resort, Sepang Selangor.

Kem ini disertai seramai 71 orang peserta, yang datang dari TIGA Institusi berbeza, iaitu Universiti Kebangsaaan Malaysia seramai 15 orang, Institut Pendidikan Guru Kampus Pendidikan Islam Bangi seramai 30 orang dan selebihnya iaitu seramai 26 peserta dari Kolej Komuniti Kuala Langat. Agihan seramai 24 lelaki dan 47 wanita tidak pula mendatangkan jurang perbezaan, malahan bersama-sama sebagai pasukan mengharungi kem sepanjang tiga hari tersebut dengan jayanya.

pelantikan Tun Perak (penghulu kem) 



Slot seperti Apa Itu Sejarah, Gagasan 1 Malaysia: Agenda Patriotisme Yang Belum Selesai, Kembara 1Malaysia, dan Malam Kemuncak Patriotik IKSEP (sketsa berkaitan kronologi penjajahan di Tanah Melayu sehinggalah Laungan Kemerdekaan oleh Tunku Abdul Rahman Putra al-haj).

MC majlis penutup (kedua-duanya adalah peserta UKM) 


kenangan peserta UKM bersama kesemua Fasilitator yg terlibat

Perasmian Penutup dirasmikan oleh Pengurus Besar IKSEP, Datuk Aziz bin Ujang sambil disaksikan oleh Datin Seri Ismalina Ismail selaku Pengerusi Penyelaras Program MAPIM Peringkat Kebangsaan. Dalam teks ucapan Datuk Aziz, beliau menyeru agar siswa dan siswi “tidak tidur’ kerana perjuangan kita belum selesai dan pihak pengkhianat dan petualang bangsa sentiasa mengintai peluang untuk merobek kesejahteraan Malaysia ini. Justeru, beliau menyeru agar bangsa Malaysia bersatu dan ketepikan perbezaan lantas mencari persamaan.


Sesungguhnya, kem ini amat bermakna, tidak kiralah untuk siapa, dan pengisian patriotism ini paling bernilai untuk mahasiswa kerana ianya akan memupuk semangat dan rasa cinta akan tanahair serta sudah pasti siswa dan siswi inilah pemacu transformasi dan bakal pemimpin dunia satu masa nanti. Diharapkan semangat patriotisme dalam jiwa anak muda terus subur dalam mempertahankan Malaysia, Bumi Bertuah. 



Tinggi – tinggi si matahari,
Anak punai mencari rakan,
Siswa dan siswi pemacu transformasi,
Penentu kejayaan masa hadapan.

Sekian. Wassalam.

Teguh, Setia, Bersatu !

0 comments:

Entri Hit Tertinggi

ASPIRASI UKM. Powered by Blogger.