Photobucket

Friday, February 24, 2012

Penjelasan PTPTN dan JPA

Assalamualaikum dan salam 1 Aspirasi. Pada 23 Februari 2012, kami Penyokong Tegar Aspirasi (PENTAS) telah pergi ke Jabatan Bendahari aras 3 unit kewangan pelajar untuk meminta penjelasan berkenaan jadual pembayaran PTPTN yang dikatakan lewat. 


Manakala, pelajar yang mendapat tajaan JPA juga mendapat aduan bahawa tajaan JPA akan dimasukkan 2 minggu selepas urusan PTPTN selesai. Atas dasar itu, kami telah pergi ke canselori UKM untuk meminta penjelasan yang lebih jelas berkenaan isu ini. Perbincangan antara pihak counselori diadakan dan kami telah berjumpa dengan Encik Khairul Azlan Bin Ismail iaitu Penolong Akauntan Jabatan Bendahari dan juga Encik Zulfitri iaitu akauntan Jabatan Bendahari untuk mendapatkan penjelasan isu ini. 






Daripada perjumpaan ini, punca utama yang dikenalpasti adalah keputusan slip peperiksaan yang keluar lewat daripada tarikh yang sepatutnya. Ini sebenarnya melewatkan proses PTPTN kerana PTPTN memerlukan slip daripada pihak universiti untuk membenarkan kemasukkan duit pinjaman tersebut. Disebabkan kelewatan tersebut, maka pihak universiti terpaksa menunggu untuk pihak bank menguruskan bahagian kewangan. (Klik sini untuk jadual pembayaran PTPTN). Pihak Aspirasi melahirkan rasa kesal dengan kelewatan tersebut dan menyampaikan hasrat pelajar bagi mendesak pihak canselori untuk melakukan tindakan awal bagi mempercepatkan urusan pemindahan wang tersebut. 

Manakala untuk pelajar tajaan JPA pula, kami mendapat penjelasan bahawa pihak UKM tidak terlibat langsung dalam pembahagian wang kerana JPA berurusan terus kepada pelajar. Jadi, untuk mendapatkan penjelasan tersebut, kami PENTAS akan terus pergi ke headquarters JPA di Putrajaya untuk mendapatkan penjelasan daripada pihak JPA sendiri. Segala maklumat berkenaan perbincangan seterusnya akan dimaklumkan  di dalam blog ini. Sekian, 

TEGUH,SETIA,BERSATU!

0 comments:

Entri Hit Tertinggi

ASPIRASI UKM. Powered by Blogger.